Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan dig som kund (”kunden”, ”du”) och Outby AB, org. nr 559253-4563, adress Linjestigen 3, 587 39 Linköping (”Outby”), vid köp av biljetter och andra tjänster (tillsammans ”Tjänst”, ”Tjänster”) som tillhandahålls via Outbys nedladdningsbara mobilapp och webbportaler (tillsammans “Gästportal”, “Gästportalen”). Genom att använda Gästportalen bekräftar du att du har läst och godkänner Villkoren. Via Gästportalen kan du köpa Tjänster från de Anläggningar som från tid till annan finns tillgängliga på Gästportalen (”Anläggningar”). Genom att beställa en Tjänst via Gästportalen ingår du avtal direkt med den aktuella Anläggningen och godkänner, om tillämpligt, Anläggningens försäljningsvillkor. Villkoren utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som Villkoren berör. Har du frågor om Villkoren är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. 1. Allmänt om Tjänsterna Outbys gästportal och förmedling av kundens betalning, i den mån tillämpligt, benämns i det följande gemensamt ”Tjänsterna”. Outby driver Gästportalen och förmedlar din betalning till Anläggningarna som säljer Tjänsterna till dig. 1.1 Utbud av Tjänster Utbudet av Anläggningar och Tjänster som erbjuds i Gästportalen varierar från tid till annan och kunden hänvisas till Gästportalen för uppdaterad information om detta. 1.2 Beställning och giltig biljett Samtliga köp genomförs på Gästportalen genom att du väljer den eller de Tjänster som du önskar köpa. Observera att Outby aldrig godtar köp av tjänster via mail eller telefon. Varje genomfört köp bekräftas med ett giltig biljett som registreras i Gästportalen. Ledernas status Anläggningen ansvarar för ledernas status såsom snötillgång, framkomlighet och skyltning på lederna. Outby reserverar sig för att anläggningarna från tid till annan helt eller delvis stänger en eller flera leder. 2. Vad kostar Tjänsterna och hur betalar jag? 2.1 Priser Aktuella priser för respektive Tjänst visas i Gästportalen. Alla priser anges i SEK. Outby äger rätt att löpande ändra priser och/eller Tjänsternas innehåll. Vid väsentliga förändringar av Tjänsterna eller Gästportalen uppdateras dessa Villkor och en ny version görs tillgänglig på Gästportalen. Du ansvarar själv för att tillse att du tagit del av den senast uppdaterade versionen av Villkoren. 2.2 Rabatterade priser Om du tillhör en klubb eller annan grupp som är berättigad rabatt så ansvarar Anläggningen för att du har rätt rabattkod eller finns med i den gruppen som tilldelas rabatten. Rabatten är synlig vid val av biljett före köpet. 2.3 Betalning Om inte annat särskilt överenskommits ska betalning för beställd Tjänst via Gästportalen ske vid beställningstillfället med de betalningsmedel som erbjuds på Gästportalen vid beställningstillfället. Debitering av ditt betalkort sker direkt. 3. Dina åtaganden som Kund hos Outby Genom att godkänna Villkoren intygar du att du är minst 18 år och att inga hinder föreligger för att du ska kunna godkänna dessa Villkor med bindande verkan. Du ansvarar själv för att de uppgifter du lämnar vid användning av Gästportalen är korrekta. Du har inte rätt att använda Outbys varumärken eller firma utöver vad som krävs för användandet av Gästportalen eller Tjänsterna. 4. Personuppgiftshantering och dataskydd Dina personuppgifter behandlas i enlighet med Outbys integritetspolicy. 5. Reklamationer, synpunkter och ångerrätt 5.1 Reklamation och feedback Vi vill att du ska vara nöjd! Om du har någon synpunkt på Tjänsten ber vi dig kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges på Outbys hemsida. Så snart som möjligt efter att vi mottagit din reklamation eller åsikt granskar vi ärendet för att identifiera problemet med syfte att finna en lösning i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Outby förbehåller sig rätten att avgöra vad som anses vara en lämplig lösning i varje enskild situation. 5.2 Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter köp av Tjänsten. Ångerrätten kan endast utnyttjas om Tjänsten ännu inte har använts. 5.3 Utnyttja din ångerrätt Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du inom tidsfristen meddela Anläggningen eller Outby att du vill utnyttja din ångerrätt. Meddelande om utnyttjande av ångerrätten kan skickas till info@outby.se eller den adress som tillhandahålls av Outbys kundtjänst. Du måste ange ditt namn och telefonnummer och annan relevant information, t.ex. namn på Tjänsten i meddelandet. 5.4 Återbetalning Vid godkänd retur kommer Anläggningen eller Outby att snarast betala tillbaka beloppet som är hänförligt den ångrade Tjänsten, senast inom 30 dagar från det att Outby kommit fram till en lämplig lösning för återbetalningen. Återbetalning kommer ske enligt det betalningsmedel som du använde för betalning av Varan, såvida inte annat överenskommits eller Outby eller Anläggningen av något skäl är förhindrad att använda sådant betalningsmedel. 6. Kundtjänst Outby tillhandahåller support via vår kundtjänst. Du når oss via e-post info@outby.se. 7. Outbys rätt att avsluta Tjänsterna Outby förbehåller sig rätten att avsluta Tjänsterna eller stänga av användandet av Gästportalen för kunder som bryter mot dessa Villkor. En sådan uppsägning sker omedelbart och meddelas den aktuella kunden via telefon eller e-post. 8. Övrigt Outby förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren till tredje part, förutsatt att den övertagande tredje parten kan förväntas fullgöra sina skyldigheter enligt Villkoren på ett för kunden tillfredsställande sätt. Du är skyldig att ersätta Outby för all direkt och indirekt skada som Outby lider till följd i anledning av ditt brott mot Villkoren. Utöver vad som i övrigt framgår av Villkoren gäller, försåvitt annat inte följer av tvingande lag, följande avseende Outbys ansvar gentemot dig som Kund: Utöver vad som anges i Villkoren lämnar Outby inga garantier beträffande innehåll, information, tjänster eller annat som tillhandahålls av eller genom Outby på Gästportalen. Outby lämnar vidare inte heller några garantier beträffande Gästportalens eller Tjänsternas funktion, tillgänglighet, användbarhet eller säkerhet. Outby ansvarar inte för obehörig åtkomst till eller ändring av information som Du skickar in till Outby eller material eller information som du tar emot. Vidare ansvarar inte Outby för brottsliga gärningar som begås med användning av Outbys tjänster såsom exempelvis hot eller förtal, eller för obsceniteter eller störande, kränkande, olämpligt eller olagligt innehåll eller uppförande från någon användares sida. Outby ansvarar inte för några direkta eller indirekta skador orsakade av din användning av Gästportalen, Tjänsterna eller information från Outby. Detta gäller dock inte om Outby orsakat dig skada uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet. Outby förbehåller sig rätten att avboka en Tjänst vid force majeure-liknande händelser såsom pandemi, inklusive Corona, naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse eller annan omständighet utanför rimlig kontroll för Outby, eller annan omständighet som väsentligen försvårar eller försämrar förutsättningarna för att Tjänsten ska kunna användas. Outby åtar sig att så snart som möjligt meddela Kunden om Tjänsten riskerar att ställas in. 9. Tvistelösning Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag. Om tvist föreligger mellan Outby och Kunden ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom överenskommelse. Om parterna inte kan enas ska tvisten i andra hand avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden och i sista hand av allmän domstol.